Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.
Вижте анализа на Емилиян Стойков за състезанието за Гран при на Италия и поредната победа на световния шампион Мерцедес, но този път акцентът бе върху странните инструкции към Люис Хамилтън в края на надпреварата.
(Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).
През последните две години задълбочаването на кризата във Ферари коства поста на Лука ди Монтедземоло, на двама отборни ръководители, на главния инженер по двигателите и много други ключови фигури, а целта бе ясна – връщане на бляскавия, печеливш образ на кончетата.
Процесът е дълъг, подобен обрат не става за няколко месеца. През зимата, новият шеф Маурицио Аривабене смело заяви, че спечелването на две победи през 2015-та ще е покриване на целите, три първи места ще са равни на световна титла, а ако спечелят четири състезания ще тича из Маранело само по чорапи. Мога само да се надявам телевизиите да не изкарат камерите, но това изказване, дори на шега, демонстрира внимателно преценените очаквания за предстоящия сезон и тяхното надскачане, след като Себастиан Фетел спечели в Сингапур.
Израстването от преди година е огромно. Това се изразява и в голямата комплексност на автомобила. Първата победа беше в Малайзия, където от една страна конкурентите сгрешиха тактически, от друга Ферари бяха достатъчно близо за да се възползват. Втората стана факт в Унгария. Общото между двете писти е жегата, което демонстрира отличното охлаждане в тазгодишния автомобил, а докато на първата има дълги прави и скоростни завои, то втората е пълна със спънати отсечки. Шасито дава солидно механично сцепление, аеродинамиката е на ниво, което е очаквано, с оглед на качествата на Джеймс Алисън, а двигателят не само е чувствително по-лек от миналогодишния, но последните подобрения след Спа дават и доста повече мощност. И в двата показателя все още се наблюдава изоставане от Мерцедес, но кончетата са в по-силна позиция да се възползват от грешки или недостатъци на големия съперник. Точно това се случи по улиците на Сингапур.
Огромният обрат на силите изглежда трудно обясним. Все пак ще се постарая да вкарам известна логика в случилото се миналия уикенд. Градската писта е наситена с 90-градусови завои, между които няма къде мощността на Мерцедес да се разгърне. Допълнителните 40 к.с. в последната еволюция на агрегата не са от полза тук – повечето модерни писти, конструирани от Херман Тилке, предоставят 18-20 сек. на пълна газ заради дългите прави, докато в Сингапур най-дългият период на постоянно използване на десния педал е само 9 сек.
При изравняването на „двигателните“ сили Мерцедес нямаше как да компенсират изоставането в работата със супермеките гуми. Във всички състезания с използване на суперсофт, Сребърните стрели имаха проблеми с тази смес, особено в сравнение с Ферари. Този тип гуми работи в най-ниския температурен диапазон и често е най-труден за използване. Тук отново се намесва изобилието от бавни завои. Те превръщат оптималното загряване на гумите в огромно предизвикателство.
И тъй като няма къде да се генерира нужната температура, започва един неприятен процес, в който по-малкото сцепление предизвиква пързаляне, което нагрява външния слой, докато ядрото остава студено. Така се стига до разпад на контактната площ на гумата, като на това трасе трудностите са още по-големи, защото няма права, на която гумите могат да си „починат“ ако бъдат претоварени. Хамилтън и Розберг така и не успяха да накарат гумите да работят, докато във Ферари се чувстваха комфортно още в петък. При Мерцедес хаотичното лутане в настройките ги накара преди квалификацията да се върнат към базовите настройки от петък.
Това доведе до липса на увереност в болида и при двамата пилоти, а точно увереността е ключов фактор за успешно представяне на това градско трасе. Фетел, който има вече четири победи тук, обясни, че тайната за постигането на бърза обиколка се крие в това да имаш толкова предсказуем баланс, че да си абсолютно сигурен в това, което ще направи колата във всеки един завой. Колкото по-добре усещаш баланса, толкова по-близо до стените можеш да се доближиш, а това гарантира силно постижение. При Мерцедес този баланс беше ужасен, дори с използването на огромно „маймунско столче“ (аеро елемент в задната част на болида). Рязката промяна от недозавиване към презавиване не позволяваше това директно доближаване до мантинелите за кеоето Фетел говореше.
При отсъствието на лидерите в шампионата конкуренцията за Ферари настъпи от Ред Бул. Първоначално изглеждаше, че четирикратният световен шампион ще се откъсне далеч напред. Напомняйки за надпреварата тук през 2013-та, Фетел дръпна с 3,5 сек. още в първата обиколка. В последствие се наложи да забави темпо за да запази гумите и тъкмо когато се заформяше интрига, че Даниел Рикардо може да се намеси, излезе колата на сигурността заради катастрофата между Маса и Хюлкенберг. Към края на състезанието разликата отново не беше голяма, но второто излизане на кола на сигурността заради нахлулия на пистата фен бламира Рикардо. Той нямаше как да използва пресичаща стратегия, за да изпревари Фетел и маневрата трябваше да стане на пистата. Тези два момента ощетиха австралиеца, но ми се струва, че Себастиан контролираше състезанието и при по-конвенционални обстоятелства щеше да задържи първото място, независимо от момента на спиране при Рикардо.
Характеристиките на трасето в Сингапур пасват на пилотския стил на Фетел. Този път уникалното обдухване на дифузьора при Ред Бул и Рено отсъства (през 2013-та Рено отново намериха начин да „обдухат“ дифузьора, въпреки забраната) и дори без този помощник за добро задно сцепление той беше като едно с пистата, постигайки най-доминантната си победа от две години насам. Причините за големия обрат спрямо тенденцията през сезона са много.
Да, странно е, че разликата е чак толкова голяма, но причините са налице. Едва ли по-консервативните правила на Пирели за налягането са чак толкова важен фактор. Затова ми се струва, че този обрат важи само за Сингапур и ако състезанието в Сузука е без големи обърквания, обичайното статукво ще се завърне. Поне засега. Независимо от представянето на Мерцедес през следващите седмици, тифозите ще бъдат доволни от поредната стъпка напред за Скудерията. Кризата от последните години изглежда все по-далеч.
Етикети:Формула 1 | Себастиан Фетел | Ливърпул | Ферари | Гран При на Сингапур
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ