Хамилтън спечели най-вълнуващата надпревара във Формула 1

снимка: БТА/AP

Световният шампион Люис Хамилтън спечели най-вълнуващото състезание от началото на 2015 във Формула 1 на пистата "Силвърстоун". Пилотът на Мерцедес се оказа големият печеливш от дъжда над трасето, което му позволи стратегически да се пребори с пилотите на Уилямс за първото място.

Нико Розберг трябваше да се задоволи с второто място, а Себастиан Фетел остана трети, благодарение главно да отличната стратегия на Ферари, която категорично надви прийомите на Уилямс.

Фелипе Маса и Валтери Ботас бяха по-бързи от Хамилтън и Розберг на суха писта, но при наличието на дъжд британският екип претърпя пълен провал в стратегическо отношение, като дори не можаха да се преборят за подиума.

Даниил Квят, Никол Хюлкенберг, Кими Райконен, Серхио Перес и Фернандо Алонсо допълниха местата от шесто до десето, като за испанеца това са първи точки в сезон 2015 от Формула 1.

 

Минути преди старта стана ясно, че Фелипе Насър няма да участва в състезанието заради проблем в скоростната кутия.

Стартът

Фелипе Маса изненада пилотите на Мерцедес с перфектен старт, който му позволи да изпревари и двата болида на "сребърните стрели" и да поведе колоната. Валтери Ботас имаше идентично добро начало на състезанието, като в първите няколко завоя се бореше за втора позиция с Люис Хамилтън, но в крайна сметка не можа да се пребори със световния шампион.

Заради ранното отпадане на Дженсън Бътън на пистата бяха развяти жълтите флагове, които прекратиха екшъна в началните минути. На трасето дори излезе колата за сигурност, след като и Пастор Малдонадо преждевременно напусна надпреварата.

 

След сейфти кар-а

Хамилтън опита офанзивна маневра непосредствено след рестартирането на състезанието, но не можа да изпревари Фелипе Маса и в стремежа си да излезе на първа позиция, напусна очертанията на пистата. От това се въползва Валтери Ботас, който излезе на второ място заради грешката на шампиона. Себастиан Фетел пък също загуби позиция в опита си да изпревари Даниил Квят, но неуспехът му коства място за сметка на Нико Хюлкенберг, който дебнейки успя да изпревари германеца с Ферари за петата позиция.

 

Битката за първото място

Маса, Ботас и Хамилтън се движеха на първите три места в рамките на само една обиколка, но притеснителното за Уилямс бе факта, че темпото на Уилямс започваше постепенно да спада в сранение с това на "сребърните стрели".

Докато Хамилтън дебнеше да изпревари някой от пилотите на Уилямс за по-предната позиция, Ботас за секунди се пребори с Маса за първото място, тъй като очевидно бе далеч по-бърз. Финландецът още на следващия завой бе изпреварен за лидерството, но в този момент се намесиха от бокса на Уилямс и предупредиха Ботас, че ако поеме водачеството, ще трябва да се постарае да си осигури комфортен аванс напред.

 

Въпреки препоръките по тим радиото, Маса не пускаше първата позиция, незаивисимо от факта, че бе с по-слабо темпо от това на съотборника си.

Ферари първи влиза в бокса

Явно раздразнени от липсата на достатъчно конкурентно състезателно темпо, пилотите на Ферари влязоха преди своите директни съперници. Кими Райконен бе първи в 14-ата обиколка, следван моментално от Себастиан Фетел в 15-ата.

Хамилтън първи влезе в бокса от екипа на Мерцедес и гумите му бяха сменени само за 2.4 секунди, което му позволи да натрупа аванс спярмо основните си конкуренти. Маса и Розберг направиха питстоповете си след това на шампиона, което се оказа пагубно за амбициите на Уилямс за успех.

 

В крайна сметка след края на питстоповете на пилотите от топ 4 големият печеливш бе Хамилтън, излязал на първо място, а Уилямси-те се задоволиха с това да заемат второ и трето място за сметка на Нико Розберг.

Шансът за дъжд

 

Към 25-ата обиколка пилотите почваха да получават инструкции, че на пистата е възможно да завали всеки момент. В това време Хамилтън имаше повече от 4 секунди аванс пред втория Маса, а Ботас нямаше проблеми да отбива опитите на Розберг да го доближи.

В 29-ия тур Розберг получи инструкции, че "след 15 минути" ще вали, което трябваше да послужи като мотивация за германеца, за когото бе непосилна задача към момента да атакува успешно Ботас за третото място.

Виртуална кола за сигурност и дъжд

Карлос Сайнц бе вторият пилот на Торо Росо, който преждевремено прекрати състезанието си, но спирането му на изхода на първи завой наложи прилагане на виртуална кола за сигурност. В този момент лидерите получиха инструкции, че всеки момент ще завали и наистина след няколко минути дъждът започна да се изсипва над една част от пистата.

 

Лидерите към 38-ата обиколка останаха със сухите гуми, но Райконен реши да влезе веднага след като бе изпреварен за петото място от Фетел. Малко по-късно на мократа част от пистата Нико Розберг се пребори с Ботас за третото място.

 

В 41-ия тур Розберг успя да изпревари и Маса без видими проблеми, възползвайки се от по-доброто поведение на болида на Мерцедес спрямо това на Уилямс на мократа част от пистата.

Нов дъжд и масово спиране в бокса

В 44-ата обиколка Хамилтън първи направи питстоп и това се оказа печелившо решение, защото Розберг се забави със смяната на сликове с интермедиа. Въпреки че Люис се върна на пистата на второ място, спирането на Розберг в момент, който пистата бе изцяло мокра, доведе до сериозно изоставане на германеца спрямо лидера. Фетел също спечели от въртележката на боксовете, защото мина пред двата болида на Уилямс за третото място.

Финални обиколки

Хамилтън водеше убедително пред Розберг, който бе с комфортен аванс спрямо Фетел, а болидите на Уилямс нямаха никакъв шанс с гумите интермедиа да се доближат до местата на подиума. В крайна сметка дъждът облаготеделства Мерцедес и Ферари, а Уилямс остана големият губещ от смяната на атмосферните условия.