Хамилтън без конкуренция за полпозишъна в Австралия (ВИДЕО)

галерия:

Световният шампион във Формула 1 Люис Хамилтън спечели първия полпозишън за новия сезон 2015 и ще потегли от първо място в неделното Гран при на Австралия на пистата „Албърт Парк“ в Мелбърн.

Британецът още във втората сесия на квалификациите записа времена, които бяха от съвсем друго измерение и не бяха постижими дори за съотборника му в Мерцедес Нико Розберг.

В крайна сметка Хамилтън спря хронометрите на 1:26.327 минути в последната си летяща обиколка и бе по-бърз с близо 0.6 секунди спрямо германеца.

За четвърти и втори пореден път Люис ще потегли първи в Австралия, макар прекрасно да знае, че полпозишън в Мелбърн не е гаранция за успех.

Миналата година той измина само две обиколки, преди да прекрати състезанието си заради повреда, с което стана част от показателна статистика – само 8 от 19-те надпревари на „Албърт Парк“ са били спечелени от пилота на полпозишън.

Фелипе Маса с Уилямс успя да изпревари в последния момент двете Ферари-та на Себастиан Фетел и Кими Райконен, за да върне усмивките в британския екип. Неговият съотборник Валтери Ботас имаше трудности във финалните си турове и се задоволи с шесто място, докато местният герой Даниел Рикардо осигури седма позиция за Ред Бул.

Дебютанът Карлос Сайнц заслужи поздравления с осмо място за Торо Росо, докато голямата изненада бе присъствието и на двамата пилоти на Лотус, които запълниха топ 10 – Ромен Грожан стартира девети, следван от Пастор Малдонадо.

Ред Бул бяха подготвени да очакват само един от болидите си в топ 10 и точно това се случи, след като Даниил Квят отпадна във втората сесия и записа 13-то по сила време. 

Голямото разочарование за деня бе в лагера на МакЛарън-Хонда, които за първи път от Гран при на Бразилия 2009-та година видяха как и двата им болида отпадат още в първата сесия на квалификациите. Дженсън Бътън се нареди 17-ти, а  - Кевин Магнусен - 18-ти, като датчанинът сподели след края на сесията, че основната цел на екипа е да финишира в неделното състезание.

Квалификация 1

Единствените пилоти в самото начало на квалификациите, които излязоха на пистата с меките гуми на Пирели, бяха тези на Ферари – Кими Райконен и Себастиан Фетел. Скудерията и през миналия сезон пробваше подобен подход в пресявките за място в стремежа си с възможно най-малък брой обиколки да си осигури позиция сред първите десетина в класирането. МакЛарън-Хонда също заложиха на по-меките консистенции, осъзнавайки изоставането си от Ферари, Ред Бул и Уилямс.

След 10 минути единственият с време под 1:30 минути бе Фетел (1:29.307), следван от Райконен, Люис Хамилтън (0.9 секунди по-бавен от 4-кратния шампион с медиум гуми), Валтери Ботас и Нико Розберг. Фераритата свършиха работата си и се прибраха в бокса, а не след дълго Розберг записа ново значително най-добро време - 1:28.906 минути. В следващата си обиколка Хамилтън подобри постижението на съотборника си с 0.3 секунди и двамата спокойно се прибраха в гаражите си. 

4 минути преди края на първата сесия всички пилоти от дъното заложиха на меките гуми в битката за класиране. Кевин Магнусен бе 11-ти, следван от Дженсън Бътън, Маркус Ериксон, Даниел Рикардо, Фелипе Насър, Пастор Малдонадо, Карлос Сайнц. Даниил Квят излезе последен на пистата три минути преди края, а Уил Стивънс и Роберто Мери от Манър Маруся не записаха времена, като изобщо няма да вземат участие през уикенда.

В крайна сметка за първи път от Гран при на Бразилия през 2009-та година и двата болида на МакЛарън отпаднаха в първата сесия. Кевин Магнусен се нареди 17-ти, Бътън остана 18-ти, а Маркус Ериксон със Заубер записа 16-то по сила време.

Квалификация 2

В самото начало на втората сесия повечето отбори отбелязаха, че температурите на пистата се снижават значително поради две причини - залязващото слънце и увеличаващите се облаци. Хамилтън в самото начало записа най-доброто време за деня - 1:26.894, а Розберг веднага след него се нареди втори с 1:27.097 минути.

Фетел бе с 0.3 секунди по-бърз от Райконен в първата си летяща обиколка и се нареди трети, макар и на 1.153 секунди от темпото на Хамилтън. Според първоначалните записани постижения Уилямс-ите без проблеми се вредиха в топ 10, оставяйки битката за място в топ 10 между пилотите на Форс Индия, Торо Росо, Лотус и Ред Бул.

Дебютанът Карлос Сайнц се представи отлично и се нареди 8-ми, но голямата изненада дойде от пилотите на Лотус, които се вредиха в топ 10, за разлика от миналата година, когато единият започна от питлейна, а другият стартира 21-ви. От Ред Бул индикираха, че ще са доволни и на само един състезател в третата сесия, като точно това стана - Даниел Рикардо се класира напред, но Даниил Квят отпадна и ще стартира 13-ти.

Квалификация 3

Същинската битка за полпозишън започна, като бе ясно за всички, че пилотите на Мерцедес са недостижими за останалите. С първата си летяща обиколка Хамилтън обра овациите със забележително време - 1:26.419, което бе с цяла 1.1 секунда по-добро от това на втория Фетел.

Розберг направи грешка и излезе извън пределите на пистата, което го провокира да изостави обиколката си и да се прибере в бокса. Маса бе временно 4-ти с изоставане от 0.6 секунди спрямо Фетел, докато съотборникът му Райконен бе на повече от секунда по-бавен.

2 минути преди края всички десетима пилоти излязоха на пистата, като Фетел караше последната си обиколка с използвани меки гуми (от първата сесия), а Райконен - с нови. Розберг трябваше да заложи всичко на един-единствен летящ тур, за да постави под напрежение съотборника си.

Розберг не можа да подобри времето на Хамилтън и остана на близо 0.6 секунди от темпото му, като шампионът дори записа по-бърза обиколка - 1:26.3 минути. Фетел и Райконен бяха надвити от Фелипе Маса, който с великолепна обиколка се нареди трети. Ботас се нареди шести след проблеми във финалния си тур, а след него следваха Рикардо, Сайнц, Ромен Грожан и Пастор Малдонадо.

Преди квалификациите

Световните шампиони от Мерцедес са фаворити за заемане на позициите на първия ред, като по предварителни прогнози имат около 0.7 до 1 секунда предимство в рамките на една летяща обиколка спрямо конкурентите си.

4135846

Нико Розберг изпревари само с 0.1 секунда действащия крал на Формула 1 Люис Хамилтън във вчерашните втори свободни тренировки, а по-рано тази сутрин световният шампион записа най-доброто време. Именно двамата състезатели на „сребърните стрели“ ще си оспорват полпозишъна, освен ако не се намери някой изненадващ претендент за първото място.

4135851

Ферари, Уилямс и Ред Бул се очаква да се впуснат в ожесточен спор за разпределение на местата на втора, трета и четвърта редица, докато МакЛарън-Хонда на този етап изглеждат сякаш биха били доволни просто да се вредят в третата част на квалификациите.

Факти за пистата „Албърт Парк“ и Гран при на Австралия:

Първото състезание на трасето в Мелбърн е проведено през 1996-та година, а дължината му е 5.303 км, като пилотите ще направят 58 обиколки по време на надпреварата, за да изминат обща дистанция от 307.574 км. Рекордът за най-бърза обиколка е на Михаел Шумахер – 1:24.125 минути, поставен през 2004-та година.

4135845

„Албърт Парк“ за 20-ти път приема състезание във Формула 1, като в 18 случая то е дебютно за сезона. Австралия присъства в календара на Кралските гонки от 1985-та година, но първите 11 са проведени в Аделаида.

От действащите пилоти най-много победи има Дженсън Бътън – 3, като той за шестнайсти пореден път ще вземе участие в Гран при на Австралия, което също е рекорд сред настоящите фигури на решетката. Фернандо Алонсо има 12 участия в надпреварата на „Албърт Парк“, но тази година пропуска първия кръг от сезона заради катастрофата по време на последните тестове в Барселона и продължаващото му възстановяване.

4135847

Миналата година победител стана Нико Розберг, за когото това бе първи успех. Люис Хамилтън, Фернандо Алонсо и Себастиан Фетел също са печелили по веднъж, а Кими Райконен го е правел два пъти.

4135849

Новият пилот на Торо Росо Макс Ферстапен влиза в историята като най-младият пилот във Формула 1 – в неделя той ще бъде на 17 години, 5 месеца и 13 дни.

4135850

МакЛарън е най-успешният екип в историята на Гран при на Австралия с 11 победи и 26 подиума, като миналата година и Кевин Магнусен, и Бътън се качиха на почетната стълбица. Британецът обаче не успя да поздрави феновете подобаващо, защото бе класиран трети едва след дисквалификацията на местния герой Даниел Рикардо.

4135848

Заради нарушаване на правилата за използване на горивото австралиецът от Ред Бул бе лишен от втората си позиция. Така Марк Уебър с четвъртото си място остава австралиецът с най-добър резултат в домашното си състезание.