Хамилтън е кралят на Формула 1 за втори път!

галерия:

снимка: БТА/AP

Люис Хамилтън сбъдна мечтата си и тази на цяла Великобритания със спечелването на втора титла в кариерата си във Формула 1, след като проведе по великолепен начин последното състезание за сезон 2014 – Гран при на Абу Даби.

Британецът вече може да се похвали с две корони след вълнуващия му първи триумф през 2008-ма година, като още преди последния кръг бе ясно, че дори второто място ще бъде достатъчно за Люис да целуне трофея.

Той обаче изпълни мисията си перфектно и още след по-малко от 50 метра след старта пое контрол върху състезанието, изпреварвайки Розберг за първото място. Хамилтън нямаше намерение да дава никакъв шанс на Фелипе Маса – основният му конкурент за победата – и го остави зад себе си на втора позиция.

Със спечелената втора титла вече само деветима души в историята на Формула 1 имат повече шампионски корони от Хамилтън – Михаел Шумахер (7), Хуан Мануел Фанджо (5), Себастиан Фетел (4), Ален Прост (4), Айртон Сена (3), Джаки Стюарт (3), Джак Брабъм (3), Нелсон Пике (3) и Ники Лауда (3).

4125596

Тоталният хегемон през 2014-та година Мерцедес постигна 16-ата си победа, 11 за Хамилтън, а вчера със спечеления полпозишън от Розберг „сребърните стрели“ изравниха рекорда на Ред Бул от 2011-та за 18 победи в квалификациите.

С 33-ата победа в състезание в кариерата си Люис Хамилтън изпревари Фернандо Алонсо за петата позиция във вечната класация по този показател. Само Себастиан Фетел с 39 е пред шампиона за 2014-та в това подреждане от все още активните пилоти – нито Фетел, нито Алонсо постигнаха успех този сезон, като за Ферари това е първа кампания без победа от 21 години насам.

Победата на Мерцедес е рекордна 16-та пред сезона, с което „сребърните стрели“ подобриха постиженията на МакЛарън и Ферари от миналото.

4125597

Състезанието в Абу Даби се превърна в пълна трагедия за Нико Розберг, който имаше минимален шанс за титлата, но го загуби заради технически проблем първо в електрическата система на болида си, а по-късно и в спирачките. Германецът бе безпомощен във втората половина на надпреварата и дори не можа да завърши в топ 10, финиширайки тринадесети.

Фелипе Маса се задоволи с второ място на 2.5 секунди зад шампиона, следван от Валтери Ботас на третото място. Четвърти остана Даниел Рикардо, който стартира от питлейна заради наказание на Ред Бул, се представи отлично и бе по-бърз с над 20 секунди от съотборника си Себастиан Фетел.

Пети финишира Дженсън Бътън във вероятно последното си състезание в кариерата, а след него се наредиха Нико Хюлкенберг, Серхио Перес, Фетел, Фернандо Алонсо и Кими Райконен.

4125598

Стартът

Изненадващо още с включването на двигателите Хамилтън предприе агресивен подход и "издуха" Розберг още в първите метри далеч преди завой номер 1, където се очакваше да има атака от страна на британеца. Розберг очевидно не можа да стартира както бе желал, като моментално сдаде първото място на съотборника си.

Слаб старт направи Валтери Ботас от третото място и го предаде на Фелипе Маса, като в същото време бе изпреварен още от болидите на Дженсън Бътън, Кими Райконен, Фернандо Алонсо и Даниил Квят. Руснакът с Торо Росо обаче не можа да удържи атаката на МакЛарън-а и двете Ферари-та, които го задминаха след първия завой.

4125599

Хамилтън поддържа дистанция

Люис не само изпревари Розберг за първото място, но и успя да натрупа солиден аванс над 1 секунда от самото начало, за да не дава шанс на съотборника си да използва подвижното задно крило. Към 5-ата обиколка разликата в полза на британеца бе 1.5 секунди, което бе ключово преди първите спирания.

Първи питстопове

Фернандо Алонсо изпревари по впечатляващ начин от външната страна Кими Райконен за петото място и моментално използва предимството си, за да пожелае да спре в бокса още в 6-ата обиколка за първи път. Пилотите от топ 10 стартираха надпреварата с гуми "супермеки", които са далеч по-бързи от "меки", но се разкъсват на задните колела и на дясното предно още след пет-шест обиколки.

4125601

Ботас също спря за първи път между 6-ата и 8-ата обиколка, както и Кими Райконен и повечето от състезателите след топ 10. Хамилтън направи питстоп за първи път в 11-ата обиколка, когато имаше аванс от 2.7 секунди пред Розберг - точно толкова време бе нужно на механиците на Мерцедес, за да сменят супермеките му гуми с меки.

На следващия тур и Розберг посети бокса, но не бе особено бърз докато имаше предимство на пистата спрямо Хамилтън, защото гумите му бяха далеч от най-доброто си състояние. Механиците му смениха комплекта за 2.6 секунди, но германецът се върна на повече от 3 секунди зад Хамилтън на трето място (Маса бе лидер без да е спирал в бокса), тъй като Люис нямаше проблем с трафик, който евентуално можеше да го забави.

Чак в 14-ата минута Маса направи питстоп за 2.9 секунди и се върна без проблем на 3-ата позиция на пистата.

4125606

Нико, поддържай дистанцията

Розберг получи инструкции по тим радиото да поддържа дистанция от порядъка на 2-3 секунди спрямо лидера Хамилтън, защото стратегията му е да остане по-дълго на пистата и да пробва късна атака с по-бързите супермеки гуми.

Проблеми за Розберг

Розберг изоставаше на повече 7 секунди към 23-ата обиколка, тъй като Хамилтън изобщо не се затрудняваше да пази гумите си и в същото време да поддържа оптимално темпо. Германецът изпитваше повече проблеми да следва инструкциите на екипа си. Малко по-късно се разбра, че двигателят на Розберг губи мощност заради проблем със системата ЕРС, която придава допълнителни 160 к.с. към болида - без нея отпадането на който и да е пилот е сигурно.

4125605

Пропадането на Розберг

В 27-ата обиколка губещият мощ Розберг стана лесна жертва на Фелипе Маса и загуби дори втората позиция, като имаше опасност скоро да бъде атакуван и от четвъртия Ботас, който все пак към този момент бе на 13 секунди. Пети бе Рикардо, следван от Бътън, Алонсо, Перес, Хюлкенберг и Верн, докато Фетел изоставаше на 10 секунди от десетото място.

Втори питстопове

Ферари-тата първи направиха вторите си питстопове и бяха веднага последвани от МакЛарън-ите, докато всеобщото внимание бе насочено към проблемите с електрическата система на Розберг. Хамилтън, който за две-три обиколки загуби четири секунди от аванса си пред Маса, като в 32-ата обиколка направи втория си питстоп и излезе на пистата с достатъчно инерция, за да пребори лесно Розберг за втората позиция.

4125604

Розберг спря в бокса за втори път в 36-ата обиколка и се върна на седмо място, като пилотите пред него щяха да спират в по-късен етап от надпреварата и щяха да му дадат шанс да се изкачи с няколко позиции - единственият му реален шанс за титла обаче минаваше през технически проблем на Хамилтън.

Още проблеми за Розберг

В 41-ата обиколка германецът отново помоли за съвет по тим радиото, защото спирачките му спряха да функционират като допълнение към предишните проблеми с електрическата система на болида. Розберг към 43-ата обиколка той бе на седма позиция, като бе ясно, че му трябва минимум да завърши в топ 5, за да има математически, макар и илюзорни, шансове за титла.

В същото време Люис Хамилтън неколкократно бе подсказал с думите си по тим радиото, че не се интересува от битката за първо място с Фелипе Маса, но екипът на "сребърните стрели" държеше британецът да изстиска докрай болида си, за да спечели за 11-ти път.

Финални обиколки

4125607

Розберг осъзна десетина тура преди края, че няма да има никакъв шанс да спечели титлата, докато Маса постепенно съкращаваше аванса на върха на Хамилтън и се подготвяше за атака в последните две обиколки. Розберг загуби без битка седмото място за сметка на Хюлкенберг, а в 51-ия тур го изпревари и Фетел, оставяйки го на девета позиция.

Внезапно обаче германецът пусна още три болида пред себе си и изглеждаше сякаш се бори поне да приключи състезанието, а не да отпадне преждевременно като в Сингапур и Великобритания.

В крайна сметка Маса не можа да притесни достатъчно Хамилтън и не можа да му попречи да спечели 33-ата си победа в кариерата и рекордна 16-та през сезона за Мерцедес, която ознаменува титлата за британеца.

Преди състезанието

Люис Хамилтън има 17 точки аванс пред Нико Розберг на върха в класирането при пилотите, като за първи път в историята на състезателите в топ 10 в последния кръг ще се присъждат двоен брой точки.

НА ТОЗИ ЛИНК можете да си припомните всичките възможни сценарии, по които Хамилтън или Розберг може да спечелят титлата.

НА ТОЗИ ЛИНК вижте всички новини около състезанието за Гран при на Абу Даби.

Германският пилот на Мерцедес потегля от полпозишън, след като спечели вчерашната квалификация, но съотборникът му Хамилтън е плътно зад него на втора позиция. Трети и четвърти са състезателите на Уилямс Валтери Ботас и Фелипе Маса. Пети и шести се класираха Даниел Рикардо и Себастиан Фетел от Ред Бул, но екипът бе наказан и двамата ще потеглят от питлейна.

Причината за наказанието на „червените бикове“ е непозволен дизайн на предните крила на болидите, които позволяват на пластините да се огъват при аеродинамичен натиск и по този начин да предоставят нерегламентирано предимство.

Бъдещият пилот на Ред Бул Даниил Квят ще стартира от пето място след наказанието на Рикардо и Фетел, а в последния си старт за Ферари Фернандо Алонсо успя да се класира едва 10-ти в квалификацията, но ще започне две места по-нагоре на решетката.

Тъй като от МакЛарън едва през декември ще обявят чие място ще заеме Алонсо, Гран при на Абу Даби може да се окаже последният старт във Формула 1 на Дженсън Бътън.