Мерцедес и Пирели няма да научат присъдите си все още

галерия:

снимка: БТА/AP

Световната автомобилна федерация (ФИА) няма да се произнесе в четвъртък по заплетения случай „Тест-гейт", заради когото днес бе свикан първи Международен трибунал на централата, за да могат засегнатите страни да изложат защитата си преди да бъде определена присъдата.

 

Както Sporta.bg вече писа, причината за последния голям скандал във Формула 1 е 3-дневен тест с общ мащаб 1000 км, който Мерцедес е провел с гумите на Пирели на пистата „Каталуния" ден след края на Гран при на Испания.

 

Новината за на пръв поглед подозрителните „проверки" видя бял свят едва няколко часа преди началото на Гран при на Монако и разбуни духовете в кервана на Кралските гонки.

 

Ферари и Ред Бул моментално подадоха официален протест срещу действието на Мерцедес, който неправомерно е участвал в тестове по време на сезона, и то с болид от настоящата кампания 2013.

 

ФИА свика Международния трибунал във Франция, за да изслуша защитата на двете страни и да се произнесе по въпроса дали има нарушаване на правилника и какви санкции би следвало да понесат виновните.

 

Как се защити Мерцедес?

 

Отборният директор на „сребърните стрели" Рос Браун пое цялата отговорност за осъществяването на теста, но подчерта, че това не е било „тест на Мерцедес", а „тест на Пирели".

 

Мерцедес не е знаел какви гуми тества, не се е криел по време на провеждането му и е имал разрешението от ФИА да го направи, затова няма основания да бъде обвиняван. Не е било работа на Мерцедес да уведомява другите отбори, че ще се провежда такъв тест в Барселона.

 

Отборният директор на Мерцедес Рос Браун беше натоварен с нелеката задача да оправдае действията на екипа

 

Ако някой обвинява Мерцедес, то Ферари също трябвало да понесе наказание, защото провел почти същия тест с гумите на Пирели за 1000 км, но с болид от 2011-та. По принцип това не противоречи на правилника, но според Рос Браун почти няма разлика между колите от 2011-та и 2013-та, затова Скудерията също трябвало да бъде наказана.

 

Как се защити Пирели?

 

Пирели открито заяви, че няма представа защо трябва да се явява на дисциплинарно изслушване при ФИА, след като не е под юрисдикцията на световната централа. Следователно действияа на доставчика на гуми не могат да бъдат поставени под въпрос от ФИА и тя не може да налага наказание на компанията.

 

Отговорникът на Пирели за моторните спортове Пол Хембри демонстрира близост с отборния директор на Ред Бул Крисчън Хорнър, който кой знае защо присъства на трибунала

 

Пирели даде пример с Флавио Бриаторе, който бе забъркан със скандала „краш-гейт" преди 5 години и в резултат на него бе изключен от спорта доживот. Френският съд след това отмени тези наказания, защото имаше превес над решенията на ФИА.

 

Кой е крив и кой - прав?

 

Пирели със сигурност има право в изявлението си, че ФИА няма как да наложи наказание, защото няма тази власт.

 

Рос Браун в последствие трябваше да признае, че няма писмено разрешение от ФИА за теста, както първоначално твърдеше, а само неформален разговор по телефона и размяна на лични имейли с Чарли Уайтинг.

 

Рос Браун и Мерцедес направиха грешка, защото допуснаха сериозно противоречие в обясненията си пред ФИА днес. Първо, „сребърните стрели" заявиха, че ако те понесат наказание, същото трябва да направи и Ферари, защото техният тест бил с болид от 2011-та година, който бил „практически" идентичен с този от 2013-та.

 

Преди днешния трибунал обаче Рос Браун обясни пред медиите, че е нямало как да направи теста с Пирели с болид от предишни години, защото те били различни от този за 2013-та и информацията за доставчика на гуми нямало да бъде адекватна и полезна.

 

Също така Рос Браун посочи, че неговият екип не е натрупал предимство пред конкурентите си след проведените тестове с Пирели, но по време на трибунала призна, че това не е така.