Ферари и Алонсо доказаха стратегическия си гений в Китай

снимка: БТА

Ферари в лицето на Фернандо Алонсо направи отлично състезание за Гран при на Китай, след като перфектна работа с гумите и отлична стратегия позволиха на испанския двукратен шампион да окупира първото място в третото състезание от календара на Формула 1 за 2013 година.

 

Алонсо потегли трети на стартовата решетка, но не остави съмнения в превъзходството си, а последното му спиране в бокса се оказа решаващо, като той остана 5 обиколки по-дълго на пистата от Райконен и Хамилтън, а след излизането си буквално летеше по пистата и не позволи на никой да го доближи до самия финал.

 

Второто място остана за Кими Райконен, който още на старта остана 4-и, но с добро пилотиране успя да си осигури аванс пред Хамилтън, който остана 3-и въпреки отчаяния опит на Фетел в края да го изпревари, скъсявайки аванс от 12 секунди за 2 обиколки и половина.

 

Маса стартира отлично, но в крайна сметка не запази доброто темпо, а и стана жертва на отличното каране и стратегия на екипа на Алонсо и още първите спирания в бокса му костваха третата позиция. Въпреки това той завърши на 6-о място, а стратегията на Бътън му гарантира 5-и място въпреки слабото представяне на Макларън.

 

Рикардо, Ди Реста, Грожан и Хулкенберг си разпределиха местата от 7-о до 10-о място, а Перес отново остана в подножието на точките. Уебър пък ще иска да забрави бързо състезанието, след като стартира от бокса, доближи се до топ 10 в началото, но предната дясна гума на неговия болид се откъсна и той трябваше да се върне в бокса.


Спокоен старт, но Кими забрави да тръгне

 

При изгасването на червените лампички Хамилтън се изстреля напред и безпроблемно влезе като лидер в първия завой на пистата. Изненадата дойде от слабия старт на Кими Райконен, който не успя да потегли добре и беше изпреварен лесно от двете Ферарита, а Фелипе Маса дори натисна Алонсо за втората позиция, но не успя да го направи.

 

Марк Уебър пък тръгна от бокса и още в първата обиколка трябваше отново да мине оттам, след като използва меките гуми и имаше шанс да кара само с "медиум" до края на състезанието,търсейки точки. Бътън и Фетел пък не успяха да вземат позиция на старта и останаха 8-и и 9-и.

 

Промяна в челото и първи спирания в бокса

 

Постепенно Хамилтън натрупа над секунда аванс, но гумите му изневериха рано-рано и още в 5-та обиколка беше изпреварен и от Фернандо Алонсо, и от Фелипе Маса още на старт финалната права, а в края той влезе за смяна с гуми "медиум".

 

Алонсо беше преди Маса в бокса, което коства позиции на бразилеца заради бързото износване на меката смес, и той излезе чак 11, докато Алонсо и Хамилтън бяха 7-и и 8-и. Кими Райконвн се възползва от това и се намърда отново зад фаворитите в състезанието.

 

От ранното износване на гумите се възползваха Хюлкенбърг, Фетел и Бътън оглавиха редицата с по-твърдите гуми. И те трябваше да сменят гуми към 17-та обиколка, като световният шампион успя да задмине своя сънародник.

 

Сблъсъци, отпадания и поредно разочарование за Марк

 

Въпреки че пистата не предразполага към особен проблем с катастрофи и сблъсъци между пилотите, в самото начало Сутил трябваше да прекрати състезанието си, след като Гутиерес се разби в задното му крило, а в бокса болидът му дори се запали още преди първите смени на гуми.

 

Розберг също трябваше да отпадне заради проблеми с механиката, а най-разочарован от състезанието отново ще остане Марк Уебър. Предна дясна гума на неговия болид се откачи, едва не се озова в предното крило на колата на Фетел, а със средна скорост от 90 км/ч австралиецът се прибра в бокса и не излезе отново на пистата.

 

Кими Райконен пък получи леко увреждане на предния си нос, след като Серхио Перес смени няколко пъти защитната си траектория и принуди лек сблъсък между двамата, а по радиото Кими не бе много доволен: "Какво, по дяволите, прави Перес?!".

 

Среща на стратегии

 

Преди да се преполови състезанието екипите с различни стратегии се срещнаха за няколко обиколки в челото на класирането. Фетел и Бътън водеха в класирането, но техните гуми започнаха да изнемогват и бяха застигнати от Алонсо, който първо мина покрай Бътън, а бързо след това и пред световния шампион, който бързо след това мина за втори път през бокса.

 

В същото време Люис Хамилтън въртеше бързи обиколки и изпревари Бътън и подгони немския си конкурент от Ред Бул. Кими също настигна Бътън, задмина го и в 33-та обиколка започна битката между Лотус и Мерцедес за втората позиция в състезанието, докато Фетел изпревари Маса и Хулкенбърг, настанявайки се на 5-о място. Той обаче трябваше да използва и меки гуми, като беше спорно дали ще се намеси в борбата за челната тройка.

 

Перфектна работа на Ферари с гумите

 

Към 35-та обиколка всички, които стартираха с меките гуми започнаха отново да влизат в бокса за нова смес, като това отвори вратата за Себастиан Фетел, който се озова пред Райконен и Хамилтън, а в същото време изпревари и Бътън, който искаше да кара с два стопа.

 

Впечатление направи добрата стратегия на Ферари, които вкараха Алонсо чак в 42-а обиколка в питлейна - точно когато Кими записа най-бърза обиколка, а Хамилтън също бързаще да застигне Бътън.

 

Стратегията даде резултат при излизането на Ферарито от бокса, като Алонсо беше на 2 секунди зад Фетел, докато далеч назад бяха Райконен и Хамилтън. Освен това "свежите" гуми бързо доближиха испанеца до немския му конкурент.

 

Висш пилотаж на Фернандо Алонсо

 

В заключителните 12 обиколки стратегията на Ферари за двукратния световен шампион влезе в пълна сила, като неговите гуми бяха с 4-5 обиколки „по-свежи" от тези на Кими и Хамилтън, а Фетел не се оказа сериозно препятствие пред летящия болид в червен цвят.

 

Той бързо го изпревари, а след това натрупа аванс от 7 секунди 9 обиколки преди края, а Хамилтън и Райконен бяха съответно на 10 и 12 секунди от лидера в състезанието, който продължаваше да трупа ценен аванс в следващите няколко обиколки.

 

От своя страна Лотуса и Мерцедеса лесно изпревариха Бътън и подгониха Фетел, който все още трябваше да влиза в бокса, за да сложи задължителната мека смес на своя болид.


Меки гуми и бясна скорост за шампиона

 

Най-интересно в края на състезанието се оказа карането на Фетел, който 4 обиколки преди карирания флаг сложи меки гуми и беше на 12 секунди от третото място, на което се беше настанил победителя в квалификацията Хамилтън, който караше на две секунди зад Кими Райконен.

 

Световният шампион свали 7 секунди за обиколка и половина, а в последната обиколка се беше доближил само на две секунди от пилота на Мерцедес. Той го доближи достатъчно, за да го атакува, но изостана при изпреварването на пилот от задните позиции и не успя да атакува в края, оставайки на 4-о място.