Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.
Ето неговия анализ за събитията на пистата "Сепанг" (припомнете си какво се случи в надпреварата за Гран при на Бахрейн НА ТОЗИ ЛИНК) и за новите рамки на съперничеството между Ферари и Мерцедес.
(Можете да следвате Емилиян Стойков в социалната мрежа Туитър НА ТОЗИ ЛИНК).
През последните години един отбор обичайно е далеч пред останалите. След диминацията на Ред Бул с четири поредни световни титли и миналогодишната хегемония на Мерцедес са обясними надеждите на толкова много фенове, че през 2015-та може да се състои дуел.
Историята на Формула 1 показва, че най-успешните сезони като интрига и популярност са тези, в които двама пилоти или два отбора воюват за световната титла. Уилямс срещу Бенетон, МакЛарън срещу Ферари на няколко пъти, това са само някои от примерите за велики битки, които се надяваме да се повторят и в модерната Формула 1.
В два от четирите кръга през настоящия сезон предимството на Мерцедес изглежда разклатено и резултатът са изключително интересни борби с Ферари. Все още се съмнявам, че 2015-та ще се превърне в класическа година в историята на великите дуели, защото прекалено много обстоятелства трябва да се наредят в полза на "кончетата" за да могат те всяка седмица да опонират на Сребърните стрели.
Мерцедес си остава топ фаворитът във всички състезания, но ситуацията се различава коренно от 2014-та, защото сега ако се допусне грешка, прояви се подценяване или двамата съотборници са заети прекалено цялостно върху това, което прави другият, вече има отбор, който да се възползва.
В Малайзия Ферари използва стратегическите греши на противниковия отбор и спечели знаменателна победа. Миналата неделя в Бахрейн още веднъж наблюдавахме страхотна борба между тези две исторически марки – този път с доста по-малко тактически грешки. Както и на Сепанг температурите бяха високи и износването на гумите при Скудерията беше отлично.
Въпреки един бавен бокс Люис Хамилтън спечели още веднъж и е най-далеч пред Нико Росберг откакто двамата станаха съотборници. (Вижте класирането при пилотите във Формула 1 към момента) Както споменах преди седмица времето за Розберг изтича и задължително в началото на европейския сезон трябва да надвие Люис в квалификация и състезание, в противен случай при близостта на Ферари той ще бъде поставен в позицията на втори пилот. Преди година на тази писта Мерцедес-ите щяха да спечелят с обиколка пред всички ако не беше колата на сигурността, а сега реалността е коренно различна.
Голямата звезда на уикенда беше Кими Райконен, който спечели първия си подиум откакто се завърна във Ферари. След като най-после изкара квалификация без големи неприятности, по време на състезанието Кими успя да навакса 19 секунди на Розберг като намери точното съотношение между пазене на гумите и атакуващо темпо. В първия стинт финландецът остна по-дълго на пистата от Нико Розберг и Фетел, а във втория докато пазеше гумите, дори на моменти правеше по-бързи обиколки от конкурентите си.
Ключовият момент бе решението на Скудерията за използване на медиум гуми в средната серия от обиколки, а това означаваше, че той е с различна стратегия спрямо предните коли до финала и така по-лесно може да мине напред ако се отвори възможност. Първоначално ми се струваше, че Райконен остана прекалено дълго на пистата, но слабите обиколки преди последния бокс се отплатиха с по-кратката серия, която трябваше да направи с меките до финала.
Съответно в заключителния стинт, когато болидът е най-лек, беше отново с меката смес, темпото бе великолепно и така той разполагаше с амунициите да изпревари Нико в предпоследната обиколка, като се възползва и от проблемите с неговите спирачки и така спечели първия си подиум от 2013-та.
Неговият мениджър Стийв Робъртсън обясни, че възобновяването на тандема Райконен/Джеймс Алисън е водеща причина за подобряването на формата. Миналогодишното Ферари бе изградено изцяло спрямо желанията на Фернандо Алонсо, а те са почти напълно противоположни на тези на Райконен. Сега без влиянието на Алонсо болидът е много по-комплексен и колкото и да се твърди, че Фетел не би подписал без клауза, че ще е първи пилот, може да сме сигурни, че колата не е направена единствено за него.
Райконен пожъна големи успехи в Лотус преди две години именно с дизайн на Джеймс Алисън. Основните характеристика бяха отлично пазене на гуми и стабилна предница, която дава увереност със своята предсказуемост. Точно това, което се наблюдава при Ферари.
В хода на сезона излизат на яве все повече от иновациите на Скудерията, включително любопитният дизайн на ауспуха. Той влиза в удължения корпус на скоростната кутия и излиза непосредствено над червената светлина. Това по-ниско разположение сваля центъра на тежестта и увеличава стабилността. Добро впечатление прави и консумацията на гориво – за разлика от Мерцедес-ите нямаше нито едно предупреждение за преразход към Райконен и Себастиан Фетел.
А това е от значение, защото пистата в Бахрейн е втората по разход след Монреал. Между другото, една от новостите през тази година за която не се говори много, е, че има втори доставчик на уреди за измерване на разхода, който е на разположение на отборите. През 2014-та има огромен брой оплаквания от ултразвуковите сензори на британската компания Gill Sensors, която беше монополист във Формула 1 и WEC. След голям скандал, причините за който остават неизяснени, група инженери – отцепници от Gill Sensors създадоха своя компания, която сега предлага свой измервателен уред и дано това спомогне за по-голяма точност на измерването.
Дуелът между Ферари и Мерцедес е синоним на моторните спортове от началото на миналия век и е страхотно да гледаме неговото възраждане поне в някои състезания през тази година. Сякаш той ще се води не само на пистата, но и зад кулисите. Мистерията около новия договор на Люис Хамилтън продължава да се задълбочава.
Часове след перфектния полпозишън в Австралия, Хамилтън се появи на пресконференцията на Тото Волф, шегувито се престори на репортер на Daily Mail и попита шефа си дали с такава блестяща обиколка неговият пилот не е заслужил нов договор с по-добри условия. Волф се усмихна, каза, че не дискутира контрактите със своите състезатели пред журналисти и смени темата. Всичко изглеждаше като свежа шега, но два месеца по-късно липсата на нов договор подпали медиите със слухове, че Хамилтън ще стане пилот на Ферари през 2016-та и ще бъде съотборник на Фетел.
Едновременно с това, Маурицио Аривабене заяви, че няма да бърза с предложенията към Кими Райконен, уж за да не бъде демотивиран. Когато тръгнаха слухове за преминаванията на Алонсо и Фетел към Ферари тяхното сбъдване изглеждаше невъзможно по ред причини, а в крайна сметка години по-късно и двамата станаха пилоти на Скудерията. От всички отбори във Формула 1, именно от Ферари най-често излиза точна информация, винаги има кой да подшушне на италианските медии какво се случва и според много специалисти именно подобно изтичане на информация разубеди Ейдриън Нюи да подпише с Ферари миналата година.
Дали този трансфер е позитивен за Хамилтън и какво означава това за Кими Райконен е обект на по-подробен анализ, но според мен в тези слухове, които се прокраднаха преди състезанието в Бахрейн, има огромна доза истина. Подписан договор няма, но съм убеден, че са проведени разговори и продължаването на партньорството между Хамилтън и Мерцедес е вероятно, но не толкова сигурно, колкото изглеждаше преди няколко седмици.
Етикети:Левски | Формула 1 | Себастиан Фетел | Ферари | Кими Райконен | Нико Розберг | Люис Хамилтън | Мерцедес | Гран При на Бахрейн
КоментариНапиши коментар
ОЩЕ КОМЕНТАРИ